Getoonde content is geschikt voor bezoekers jonger dan 24.
U ziet een versie van de website waarop geen aanbieders en promoties getoond worden. Toon mij relevante bonussen en casino's.
Deze website versie toon aanbieders en promoties. Geen relevante bonussen en casino's tonen.

1ste draagbare digitale computer versloeg roulette

Soms heb je van die verhalen waarbij zaken die ogenschijnlijk niks met elkaar te maken hebben, toch bij elkaar roulettekomen. Wie had bijvoorbeeld ooit kunnen bedenken dat een winnende roulette voorspellen strategie, een wiskundige, een schoen en de eerste draagbare digitale computer ook maar iets met elkaar te maken zouden hebben? De combinatie wiskundige en roulette of wiskundige en digitale computer is zo vreemd nog niet, maar wat doet die schoen nou in het verhaal en hoe heeft een winnende roulette strategie nou te maken met de eerste draagbare digitale computer die ooit werd ontwikkeld? Hieronder vind je antwoord op deze vragen en één van de apartere verhalen uit de kansspelgeschiedenis.

Winnend systeem om roulette te voorspellen

J. Doyne Farmer is een Amerikaanse wetenschapper en ondernemer die samen met zijn jeugdvriend Norman Packard, tevens wetenschapper, tijdens hun studie de Eudaemonic Enterprises oprichtte. Hun doel was om een manier te vinden om het roulette spel te kunnen verslaan en met het verdiende geld wilden zij vervolgens ween wetenschappelijke commune oprichten. Daarom kochten zij een roulette wiel waarmee zij aan de slag gingen om een een bepaalde logica in de chaos van de kansberekening rond roulette te vinden.

Na veel testen kwamen de heren er achter dat er een moment is waarop je de kansen bij het roulette spel in je voordeel kunt laten werken. Zoals de meeste roulette spelers wel zullen weten, is het bij roulette toegestaan om in te zetten tot het moment dat het balletje begint te stuiteren. Je kunt dus nog een inzet plaatsen als het balletje al in het rad is geworpen, maar alleen nog aan het ronddraaien is.

Het balletje blijft gemiddeld zo’n tien seconden ronddraaien voordat het in het wiel stuitert. Ze kwamen er achter dat als je bij kunt houden wanneer het balletje een volledige ronde heeft gedraaid, je een groot gedeelte van het aantal beschikbare getallen kunt uitsluiten. Nu klinkt dit wellicht niet zo bijzonder, maar met deze informatie kun je je winstkansen verdubbelen! Van een negatieve winstkans ga je dan ineens naar een positieve winstkans.

Eerste draagbare digitale computer

Nu spelen er heel wat verschillende factoren mee als je het draaien van de bal wilt gebruiken om te voorspellen welke getallen waarschijnlijk zullen gaan vallen. Daarom werd besloten om dit door een computer te laten doen. Daarvoor bouwden zij een simpele 3KB computer die zij zelf programmeerden om de berekeningen die nodig waren te kunnen doen. Om de berekeningen in een casino te kunnen maken, moest de computer natuurlijk wel mobiel zijn en aangezien wij het hier hebben over eind jaren 70, hebben de heren dus meteen ook even de eerste draagbare digitale computer uitgevonden.

Nu vraag je je misschien af wat die schoen nu in het hele verhaal doet. Die heeft alles te maken met die draagbare computer. Het wordt immers niet zo op prijs gesteld in casino’s als je daar naar binnen stapt met een computer in je handen om bergen met geld te gaan winnen aan de roulette tafel. Daarom bedachten de heren een ingenieus systeem om hun computer te maskeren. De computer werd onder de jas gedragen en was via een kabel verbonden met een schakelaar in een schoen. Telkens als de bal een volledige ronde had gedraaid kon men door de grote teen te bewegen de schakelaar omzetten en deze gegevens doorzenden naar de computer.

Hoewel het systeem eigenlijk zo goed als feilloos werkte, hebben de heren er niet veel geld mee verdiend. Niet omdat ze gepakt werden, maar omdat ze steeds voor kleine inzetten speelde om niet het argwaan van het casinopersoneel te wekken. De angst om buiten gezet te worden of zelfs wat klappen te vangen, deed hen uiteindelijk besluiten om er helemaal mee op te houden.